E10 € 1,510 Super 98 € 1,732
LPG € 0,649 Diesel B7 € 1,654
CNG € 1,5047 AdBlue € 0,816

2015 BMW X5 X6

Met de nieuwe BMW X5 M en de nieuwe BMW X6 M (gecombineerd verbruik voor beide modellen: 11,1 l/100 km); gecombineerde CO2-uitstoot voor beide modellen: 258 g/km)* vestigt BMW M GmbH andermaal nieuwe normen in het segment van de ultraperformante Sports Activity Vehicles (SAV) en Sports Activity Coupés (SAC). Toen de nieuwe generatie van beide modellen in 2009 op de markt kwam, werd de ultraperformante technologie van BMW M GmbH voor het eerst getransplanteerd in een vierwielaangedreven BMW X-model. Dat resulteerde in een ongeëvenaarde rijervaring. De nieuwe BMW X5 M en BMW X6 M houden zich dan ook niet in voor het volgende hoofdstuk in dit succesverhaal, dat alweer een aanzienlijke stap voorwaarts zet op het gebied van uitmuntende dynamiek, emotief M design en een fabelachtige efficiëntie.

De nieuwe BMW X5 M en BMW X6 M combineren de typische eigenschappen van de succesvolle BMW X-familie (exclusiviteit, robuustheid, wendbaarheid en dagelijks gebruiksgemak) met het prestatie-engagement van de M modellen. Dat laatste blijkt met verve uit de indrukwekkende prestatiecijfers van de wagens. Met de standaard 8-traps M versnellingsbak Steptronic leggen beide modellen de sprint van 0 tot 100 km/u af in 4,2 seconden.

Innovatieve motortechnologie.

De nieuwe M TwinPower Turbo motor van de BMW X5 M en BMW X6 M is de krachtigste motor die BMW ooit ontwikkelde voor zijn vierwielaangedreven modellen. Met de innovatieve M TwinPower Turbo-technologie met twee TwinScroll-turbo's, gekruiste uitlaatspruitstukken, VALVETRONIC en High Precision Injection directe benzine-injectie levert de 4,4 liter grote V8-motor een maximumvermogen van 423 kW/575 pk tussen 6.000 en 6.500 t/min. Dat is een stijging met 4 procent ten opzichte van zijn voorganger. De winst wordt nog duidelijker als u de koppelcijfers van de nieuwe motor bekijkt. Het maximumkoppel steeg met 70 Nm, een winst met 10 procent. Zijn 750 Nm staat ter beschikking over een breed toerentalgebied van 2.200 tot 5.000 t/min.
Tegelijk daalde het verbruik van de nieuwe BMW X5 M en BMW X6 M over de Europese cyclus met 20 procent, van 13,9 l/100 km naar 11,1 l/100 km. Ook de CO2-uitstoot ging met meer dan 20 procent omlaag en bedraagt nog slechts 258 g/km. Met de standaard 8-traps M versnellingsbak Steptronic met Drivelogic leggen beide modellen de sprint van 0 tot 100 km/u af in 4,2 seconden. Hun topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u.

Krachtige look en exclusieve uitrusting.

Met hun opvallende vormen laten de nieuwe BMW X5 M en BMW X6 M geen twijfel bestaan over hun sportieve ambities. De volledig in koetswerkkleur uitgevoerde modellen lijken dicht bij het asfalt te liggen terwijl de verschillende bandentypes hun sportieve sporen in de verf zetten en hun hoogwaardige uitstraling nog geloofwaardiger maken. Andere koetswerkaanpassingen onderscheiden de M modellen nog sterker dan vroeger van de minder krachtige BMW X5- en BMW X6-versies. De bredere luchtinlaten vooraan, de zijdelingse verluchtingsopeningen met modelnaam en Air Breathers, de typische M buitenspiegels met dubbele steunen, het typische vierdubbele uitlaatsysteem van de M modellen en de achterspoiler (voor de BMW X6 M) geven hun een unieke look die M fans onmiddellijk zullen herkennen. Om dit exclusieve gamma M specifieke eigenschappen compleet te maken, wordt het aangevuld met speciale 20" M lichtmetalen velgen met combinatie van verschillende bandentypes en gesmede 21" M lichtmetalen velgen (optie).
Het hoogwaardige interieur maakt indruk door de uitgekiende combinatie van sportieve accenten, exclusieve materialen en een onberispelijke afwerking. Het M instrumentenbord, het lederen M stuur met aluminium schakelpaddles en de M versnellingspook (die op dezelfde manier werkt als de bekende M versnellingsbak met dubbele koppeling) worden aangevuld met elektrisch bediende M sportzetels voor de bestuurder en voorpassagier, een M voetsteun voor de bestuurder en een optioneel Head-Up Display, dat behalve gegevens van het standaardsysteem ook een specifiek M display omvat met de schakelindicator, de toerenteller en de shiftlights.